Beter scoren in Google?

Leer de belangrijkste fundamenten van het opkrikken van je Google positie door zoekmachine optimalisatie.

Op de eerste pagina van Google

Waarom wil ik op de eerste pagina staan?

De voornaamste en meest voor de hand liggende reden is: het aantrekken van bezoekers. Dat staat niet evenredig aan een hoger omzet, want niet elke bezoeker wordt een klant (conversie). Wat een prominente positie op Google veel effectiever maakt dan andere marketingstrategieën is dat je hiermee juist bezoekers kan aantrekken die specifiek op zoek zijn naar jouw dienst of product. Waar zou je eerder op klikken, een ongevraagde advertentie op Facebook of een link naar een website dat je voorgeschoteld wordt na een zoekopdracht? Een belangrijke voorwaarde hiervoor is natuurlijk dat je zichtbaar bent op de eerste of tweede pagina en bovendien voor een zoekterm dat gerelateerd is aan jouw dienst of product zoals “erkend verhuisbedrijf eindhoven”.

eerste plaats

Hoe krijg ik het voor elkaar?

De naam is: Zoekmachine optimalisatie

Google is erg kieskeurig in het selecteren van de zoekresultaten die op de eerste en tweede pagina getoond worden. Om te begrijpen hoe jouw website een hogere waardering kan scoren, dien je het perspectief van Google aan te nemen en het mechanisme te begrijpen waarmee zoekresultaten worden gerangschikt op positie. Hierin schuilt een confronterende waarheid waar veel ondernemers blind voor zijn: Het doel van Google is om haar gebruikers de beste zoekresultaten voor te schotelen voor de opgegeven zoekwoorden. Met andere woorden, Google’s doel is om de gebruiker te dienen, niet jou. Om een hogere positie te behalen in Google dien je dus een ‘kwalitatieve zoekresultaat’ te zijn voor de opgegeven zoekterm (bijv: betaalbare boekhouder groningen”). Hieronder zijn de drie pilaren beschreven waarmee Google zoekresultaten (websites) beoordeelt en daarmee de positie bepaalt.

1. Techniek

Is jouw website betrouwbaar en gebruiksvriendelijk?

Om te voorkomen dat Google haar gebruikers langzame of onbetrouwbare websites voorschotelt, hanteert zij een technische checklist  waarmee websites aan de tand worden gevoeld. Websites die traag, onbereikbaar, onveilig of onleesbaar zijn, maken vanzelfsprekend minder kans om een prominente positie te behalen in de zoekresultaten (eerste of tweede pagina); Het is daarom belangrijk om er voor zorgen dat jouw website goed scoort op deze punten. Het belangrijkste is dat je website crawlable is, dat wil zeggen dat je website leesbaar is voor Google's geautomatiseerde speurbot, een zogenoemde crawler. Een andere, recent toegevoegde criterium is de aangepaste weergave van je website voor mobiele bezoekers (smartphones en tablet gebruikers). Daarnaast zijn er nog een tal van andere punten waar je op kan scoren zoals https (versleutelde verbinding), HTML5, sitemaps en meer.

Technisch goed bezig.

Indexeerbaar Is de complete inhoud van de site leesbaar voor Google?
Mobiel Is de website goed zichtbaar op mobiele apparaten?
Snel Heeft de website een korte laadtijd?
Veilig Maakt de website gebruik van een versleutelde verbinding?

2. Inhoud

Is de kans groot dat een bezoeker vindt wat hij zoekt op jouw pagina?

In principe is Google niets meer dan informatie verkeersleider die zoekers verwijst naar informatiebronnen. Websites waarvan geacht wordt de beste en meest relevante informatie te bieden, worden hoger in de zoekresultaten getoond. Het is daarom van belang dat jouw website een bezoeker kan voorzien van kwalitatieve informatie over het gezochte onderwerp. Relevantie is een belangrijk criterium hierin, want voor de zoekterm gelnagel kit kopen zal de bezoeker weinig hebben aan een website over online boekhouden. Het is ook bekend dat Google van kwantiteit houdt. Zorg voor dat je voldoende inhoud levert en belangrijke steekwoorden vermeldt. Het verrijken van je inhoud met foto's en video's draagt bij aan de waardering. Zorg dat je texten origineel zijn, want texten met sterke gelijkenissen of letterlijk gekopieerde texten brengen je waardering omlaag. Google's bot is tevens intelligent genoeg om te analyseren of je de inhoud in een duidelijk en overzichtelijk structuur hebt ondergebracht.

Inhoudelijk sterk.

Kwalitatief Is de informatie op jouw website accuraat, volledig en allesomvattend?
Verticaal divers Gebruik je foto's, video's of interactieve elementen?
Gestructureerd Is je inhoud overzichtelijk gestructureerd?
Uniek Is de inhoud op je website origineel?

3. Backlinks

Geniet jouw website een hoge autoriteit?

Van alle factoren weegt de autoriteit van een website het zwaarst in het bepalen van je ranking. De autoriteit van je website wordt bepaald door het totaal van alle externe links naar jouw website, oftewel backlinks. De insteek hierachter is vrij eenvoudig: des te meer vingers naar jou wijzen, des te belangrijker jouw website geacht wordt te zijn door zoekmachines. Hoewel een inhoudelijk kwalitatieve website meestal op een natuurlijke wijze backlinks aantrekt, is het ook mogelijk om zelf actief backlinks proberen in te winnen (linkbuilding). Het is van belang om kritisch en selectief te zijn over de herkomst (bronnen) van backlinks. Een belangrijke richtlijn is dat backlinks enkel waardevol zijn als ze afkomstig zijn van een website die informatie weergeeft over een onderwerp relevant aan jouw website. Daarnaast is het zo dat backlinks van websites met een hogere autoriteit meer linkwaarde hebben dan die met een lagere autoriteit.

Backlinks in overvloed.

 Veel backlinks Telt jouw website genoeg backlinks tov de concurrentie? 
 Relevante backlinks  Zijn de backlinks afkomstig van inhoudelijk relevante websites?
 Waardevolle backlinks  Zijn jouw backlinks afkomstig van websites die zelf ook een hoge autoriteit genieten?

Een vindbare website laten bouwen?

Wil jij voor bedrijf een professionele website laten bouwen die direct vindbaar is in Google? Wij voorzien je graag van een website die voldoet aan alle belangrijke eisen van zoekmachines (vooral Google). Daarnaast is je website eenvoudig bij te werken met een eenvoudig CMS en past hij zich automatisch aan voor mobiele weergave (responsive design).

Voorbeelden SEO resultaten

Zie hier enkele voorbeelden van websites die wij geleverd hebben met een toppositie in Google.

Zoekterm Website Pagina
verhuislift maastricht verhuisliftservice.nl 1
taxi heuvelland weekendtaxi.nl 1
bruidsopmaak maastricht mojgan.nl 1
kapper maastricht kapsalondetunnel.nl 1
tandarts capelle matchtandartsen.nl 1
boetiek maastricht angelico.nl 1

Vraag een offerte!

Vertel ons over jou, je bedrijf en je eigen ideeën over je nieuwe website. Mocht je zelf niet helemaal weten wat je nodig hebt, geen zorgen, want wij denken graag met je mee en beloven je deskundig advies.

Wat doen jullie allemaal? Wie is jullie doelgroep?